Alat

Message
Autoru
signal
Početnik
Postovi: 44
Pridružio se: Pet Nov 03, 2017 2:38 pm

Alat

#1 Post od signal » Pon Dec 18, 2017 6:04 pm

Pozz svima, novi sam na forumu, prije par mjeseci poceo sam malo se informisati o elektronici, a time i opremljivati "radionicu". Imam nekog iskustva sa elektrikom, a od elektronike znam samo teoriju. Napravio sam svoj "robotus 2000" prema Laslinim uputstvima.(odlicni su ti videi dosta sam toga naucio).Nabavio sam lemilicu, unimjer i ostalo, a jako su mi potrebne precizne sjecice.Nije mi zao novca akoce biti dobre.Zagledao sam knipex elektronicarske sjecice,ima li iko iskustva sa njima, kakve su?I imam pitanje za Lasla posto sam kod njeg vidio one uniorove spicange,da li se isplate kupiti kakav je kvalitet,svoje sam slomio :(( LP

Milos50

Re: Alat

#2 Post od Milos50 » Pon Dec 18, 2017 6:07 pm

Nije alat bas "bitan" :naughty: ! Ja sam krenuo s elektronikom s 0 iz teorije i sada teoriju znam "tako-tako" al praksu znam i sve zakone teoriske uglavnom praksa "gazi" jer esava se svasta u praksi , nadji obliznjeg majstora ili nekoga za praksu , poz
Poslednja izmena od Milos50 u Pet Dec 22, 2017 4:18 pm, izmenjeno 2 puta ukupno.

signal
Početnik
Postovi: 44
Pridružio se: Pet Nov 03, 2017 2:38 pm

Re: Alat

#3 Post od signal » Pon Dec 18, 2017 6:42 pm

Slazem se, medutim radim vise oko motocikala i "grubljih stvari" .Nema u mojoj blizini nikakvog elektronicara,a taj bi zanat ucio samo iz zadovoljstva :)

Korisnikov avatar
elektricar024
Site Admin
Postovi: 1067
Pridružio se: Ned Maj 15, 2016 1:27 pm
Lokacija: Subotica
Kontakt:

Re: Alat

#4 Post od elektricar024 » Pet Dec 22, 2017 8:33 am

Milos50 napisao:
Pon Dec 18, 2017 6:07 pm
Nije alat bas "bitan" :naughty: ! Ja sam krenuo s elektronikom s 0 iz teorije i sada teoriju znam "tako-tako" al praksu znam i sve zakone teoriske uglavnom praksa "gazi" jer esava se svasta u praksi , nadji obliznjeg majstora ili nekoga za praksu , poz
Ajhde ljudi mali da razjasnimo elektroniku i da ne umalovažavamo.

Dok god čovek se baćka sa sitnim popravkama, tipa zameni izgorenu diodu ili izučeni majstor kao što si reko, koji se pomoću drugog majstora reko bi da nije izučio već dobio iskustvo kada i šta treba da se radi sa televizorom ako to i to ne radi ili sa nekim drugim uređajem sve jedno za šta je izučen. Za te stvari stvarno ne treba teorija. Mogo bi nabrajati ljude ove po Subotici kojue popravljaju kvazi televizore al pojma nema tačno kako funkcioniše televizor. I nije istina da praksa uvek gazi teoriju, jer na osnovu teorije i računanje se rodila ta stvarčica.

Sa druge strane puno puno treba da se čita i da se uči teorija da čovek može sebe nazvati majstorom a ne "nazovi majstorom", nažalost Subotica pun takvih, jer znaju samo da zamene izgorene elemente i ako ni onda ne proradi uređaj najviše koriste rečenicu" procesorska greška". Mrzim tu izreku.

Ja lično sam 10 godina školovao, i učio teoriju i doveo na praksu pre neg što sam dobio zvanje Dipl. Inižinjer Mehatronike. Moja firma najviše se bazira na industrijsku elektroniku, održavanje i popravka pogona po celoj vojvodini. Ovaj servis i ostalo je sviranje ku**a što ja radim, jer te posliće radim da bi vuko i čist keš na ruku jer firme nažalost isključivo plaćaju preko računa.

Ja kada stanem u neku fabriku ispred pogona koja ume da košta i po nekoliko miliona eura bez servis manuala i kojekakve dokumentacije, nema foruma gde mogu da tražim pomoć, a mašina riknula i ne želi da radi. U ovom slučaju je tu znanje ili kako vi zovete teorija pomoću koje mogu da upoznam mašinu kako ona funkcioniše Ako neki deo ne radi ili izgoreo, bilo je slučajeva da sam ja napravio sam svoj deo pa ugradio i radi u sinhronu sa postojećem elektronikom itd...

Baz ljutnje svima, al besmislena i apsolutna glupa i amaterska izreka je Ne treba ti teorija samo praksa. Nađi dobrog masjtora i naučićeš. Jeste. Izučićeš nešto, al mi budal ko školoval po 10Godina neki i više smo idioti. Umesto škole da smo našli majstora.
Ne postoji višak alat, samo retko korišten :confusion-confused:

mgoran32
Početnik
Postovi: 12
Pridružio se: Čet Apr 20, 2017 1:34 pm
Lokacija: Subotica

Re: Alat

#5 Post od mgoran32 » Uto Dec 26, 2017 9:14 am

Pozdrav svima.
Tu si ti u pravu Laslo. Ne možeš da se latiš prakse ako nisi dobro teorijski potkovan i da ne znaš ono najsonovnije kao: sta je tranzistor, dioda, kao funkcioniše optokapler itd.
Međutim, po meni, najveći problem srpskog školstva jeste to da nema uzajamne veze između teorije i prakse. Po meni, imamo jednu od najboljih teoretskih škola, ali kad deca izađu u spoljašnji svet bivaju pomalo pogubljena jer ne znaju da primene ono što su naučili. Znam to iz ličnog iskusta, kada smo na Višoj tehničkoj školi u Subotici "razbijali" složeno-periodične signale furijeovim transformacijama na pet strana A4 formata, iz Procesiranja signala i digitalne obrade signala. Neznam dali je to ikad ikome trebalo u praksi, sem da se ne bavi naučnim radom. Slažem se, treba biti upućen u sve to ali treba više pažnje okrenuti praksi.

Korisnikov avatar
Mata
Početnik
Postovi: 520
Pridružio se: Pet Nov 24, 2017 12:18 am
Lokacija: Beograd

Re: Alat

#6 Post od Mata » Uto Dec 26, 2017 11:41 pm

Mislim da jedno ne moze bez drugog
koji se pomoću drugog majstora reko bi da nije izučio već dobio iskustvo kada i šta treba da se radi
Ja i ako dobijem nesto na tacni se potrudim da posle vidi m i u teoriji.

Korisnikov avatar
elektricar024
Site Admin
Postovi: 1067
Pridružio se: Ned Maj 15, 2016 1:27 pm
Lokacija: Subotica
Kontakt:

Re: Alat

#7 Post od elektricar024 » Sre Dec 27, 2017 7:45 am

mgoran32 napisao:
Uto Dec 26, 2017 9:14 am
Slažem se, treba biti upućen u sve to ali treba više pažnje okrenuti praksi.
Mi sa školstvom imamo generalno problema. Jedan od najvećih je jest da kod nas ne testira znanje i inteligencija i logika već memorija. Ako si ti uštrebao kompletnu knjigu dobijaš 10 a poljma nemam šta je sada ispričao čovek. Al npr ja nisam uštrebo već shvatio lekciju dobijam 7 jer bože moj.

Što se prakse tiče ja sa time nisam imao problema pošto sam se trudio da sam sebe napređujem u tome, jer sam voleo. Smatram da osoba u školi kao i u životu nameštava život i praksu tako kako ima volju. Ako ima volju da uči i da se unapređuje, onda njemu ništa neće biti problem.
Ne postoji višak alat, samo retko korišten :confusion-confused:

Korisnikov avatar
Player_One
Početnik
Postovi: 65
Pridružio se: Čet Jan 12, 2017 10:46 pm
Lokacija: Tivat

Re: Alat

#8 Post od Player_One » Čet Dec 28, 2017 2:05 pm

Sa skolostvom na balkanu generalno ima velikih problema. Razlike izmedji studenata/ucenika se najbolje vidi na odbrani seminarskih radova i usmenih ispita.
Ja sam student Elektrotehnickog fakulteta u Podgorici, odjesk za elektroniku, telekomunikacije i racunare, srednju skolu zavrsio i stekao zvanje Elektrotehnicara elektronike, zajedno sa jos 30tak momaka.
Garantujem da je samo iz mog razreda od nas 30, 25 izislo iz skole bez znanja da zamjeni sijalicu, i uopste ne karikiram. Ali onda se dodje do dijela usmenih ispita gdje vam profesor postavi jednostavno pitanje koje nema u knjizi, a koje samo logicki mozete zakljuciti, i onda 80% studenata razmislja o ko zna cemu, jer je memorisao cijelu knjigu napamet, ali nema blage veze sta ga prof pita jer to u knjizi sveskama i ostalom materijalu nema. na mom faxu, samo je jedan usmeni ispit na osnovnim studijama Osnovi Elektromagnetike. Kazu da je najtezi, ja sam ga polozio iz prvog puta. Izisao sam na ispit bez da znam i jednu jedinu od stotinjak formula u knjizi. Znao sam samo Maxwellove zakone. Jer jebiga takvi su kakvi su, moras ih znati, osnova su elektrotehnike u kompletu. Bez ikakvog problema sam odgovorio na sva potpitanja i sve sto mi je trebalo iz par pitanja koje sam dobio,sam izveo logikom i Maxwellovim jednacina. Znaci vrlo jednostavno, da bi se bavio necim, izuzetno je dobro da si teorijski potkovan, praksa se dosta lakse i dosta brze stice kad su teorijskie osnove dobro urezane u glavu. Dzaba ti zamjenis FET na pokvarenm switch napajanju kada ne mozes da skontas sta je izazvalo da taj FET koji si zamjenio izgori. A to su stvari koje se jako jako tesko mogu pokazati, vec se logikom i znanjem ide.

Korisnikov avatar
DenisHD
Početnik
Postovi: 369
Pridružio se: Sre Jan 04, 2017 11:32 am

Re: Alat

#9 Post od DenisHD » Čet Jan 11, 2018 5:55 pm

elektricar024 napisao:
Pet Dec 22, 2017 8:33 am
Ja lično sam 10 godina školovao, i učio teoriju i doveo na praksu pre neg što sam dobio zvanje Dipl. Inižinjer Mehatronike. Moja firma najviše se bazira na industrijsku elektroniku, održavanje i popravka pogona po celoj vojvodini. Ovaj servis i ostalo je sviranje ku**a što ja radim, jer te posliće radim da bi vuko i čist keš na ruku jer firme nažalost isključivo plaćaju preko računa.

Ja kada stanem u neku fabriku ispred pogona koja ume da košta i po nekoliko miliona eura bez servis manuala i kojekakve dokumentacije, nema foruma gde mogu da tražim pomoć, a mašina riknula i ne želi da radi. U ovom slučaju je tu znanje ili kako vi zovete teorija pomoću koje mogu da upoznam mašinu kako ona funkcioniše Ako neki deo ne radi ili izgoreo, bilo je slučajeva da sam ja napravio sam svoj deo pa ugradio i radi u sinhronu sa postojećem elektronikom itd...

Baz ljutnje svima, al besmislena i apsolutna glupa i amaterska izreka je Ne treba ti teorija samo praksa. Nađi dobrog masjtora i naučićeš. Jeste. Izučićeš nešto, al mi budal ko školoval po 10Godina neki i više smo idioti. Umesto škole da smo našli majstora.
Ozbiljno? Nisam znao da si mehatroničar.. Inače i ja idem u mašinsku školu u pančevu, i isto sam smer tehničar mehatronike.. i ja da sam samo sve "čekao na tacni", ne bih znao danas šta je kondenzator, niti šta je otpornik, a kamoli tranzistor, ili neko IC kolo... Jer pod jedan profesori u toj školi ne znaju gradivo, i onda kad nam nešto predaju, ili celo vreme gledaju u monitor, kako bi znali šta da pričaju, i onda preskoče pola gradiva i samo nas zbune (druge ne jer nisu ne pre nešto znali, ali meni se desilo više puta, da me zbuni, i mislim se u sebi "šta ovaj lupa...")... mislim, ne da sad ja omalovažavam profesore i sebe hvalim, nego je jednostavno tako... U prvom razredu iz osnova elektronike kad smo učili kondenzator, otpornik... profesor pita da li neko zna šta je to.. ja sam se odmah prvi javio i "izrendao" od a do ž... još posle kad sam ispričao, našli su se takvi koje to ne zanima, niti škola uopšte, već samo idu "da bleje u školi", kako to oni kažu.. i rekli mi kao ćuti ti šta ti znaš... a posle im je profesor rekao da ponove šta sam ja ispričao... nisu znali da kažu E od elektronike... A desilo se često i da kad nešto ispričam o nekom elementu da kaže profesor, "aaa ja to nisam znao... moram da pogledam na netu.."...
Ali jednostavno mene elektronika zanima, i još u osnovnoj sam to sve naučio... i npr. zanimao me kondenzator, našao sam na vikipediji ili nekom drugom sajtu.. zanimao me otpornik, tranzistor, ili neko IC kolo... isto tako sam našao i čim sam jednom, eventualno dva puta pročitao o tome, ja sam to već zapamtio i kad sam došao u dodir sa tranzistorima, kondenzatorima, otpornicima, ja sam našao neku šemu na netu i praktično to spojio, i izučavao.. npr. prvi sklop mi je bio astabiln oscilator sa tranzistorima.. i igranjem sa vrednostima otpornika i kondenzatora sam shavta.. aha znači ako povećam kapacitivnost ili otpornost, smanji se freq, a ako smanjim vrednosti, povećaće se freq.. i tako sam učio... dakle nije ni to najbolje, da samo dobiješ u školi na tacni, već i sam to da izučavaš i istražuješ... desilo se npr. mom drugu da kad je došlo vreme za kontrolni, on nije zano šta je otpornik a šta kondenzator..tj. pomešao je teorije... a ja sam "pucao" od teorije.. :D
Isto sad u trećoj godini, kao treba da radimo sa nekim mikrokontrolerima, a nikako da počnemo... ali ću zato da forsiram profesora iz mikrokontolera, da imamo sekciju iz arduina, jer kad znam da isprogramiram arduino, ja mogu i po kući da sebi napravim razne uredjaje.. a ono što smo poćeli sa nekom sekcijom robotike sa lego robotima... te lego robote neću nigde moći da iskoristim za praktičnu i ozbiljnu primenu... a i ta sekcija se održala 2-3 puta na početku školske godine, i propalo je i to... ali zato ću ja na mom yt kanalu da izbacujem tutorijale za arduino, da i drugi nauče, jer da na školu čekaju.. nema ništa od toga.. najbolje da sami uče!

qweiczz
Početnik
Postovi: 4
Pridružio se: Sre Nov 28, 2018 3:03 am

Re: Alat

#10 Post od qweiczz » Čet Dec 13, 2018 6:24 am

Pozdrav svima.
Tu si ti u pravu Laslo. Ne možeš da se latiš prakse ako nisi dobro teorijski potkovan i da ne znaš ono najsonovnije kao: sta je tranzistor, dioda, kao funkcioniše optokapler itd.
Međutim, po meni, najveći problem srpskog školstva jeste to da nema uzajamne veze između teorije i prakse. Po meni, imamo jednu od najboljih teoretskih škola, ali kad deca izađu u spoljašnji svet bivaju pomalo pogubljena jer ne znaju da primene ono što su naučili. Znam to iz ličnog iskusta, kada smo na Višoj tehničkoj školi u Subotici "razbijali" složeno-periodične signale furijeovim transformacijama na pet strana A4 formata, iz Procesiranja signala i digitalne obrade signala. Neznam dali je to ikad ikome trebalo u praksi, sem da se ne bavi naučnim radom. Slažem se, treba biti upućen u sve to ali treba više pažnje okrenuti praksi.

Korisnikov avatar
zokce
Početnik
Postovi: 1007
Pridružio se: Sre Okt 18, 2017 7:57 pm
Lokacija: Juzna Srbija

Re: Alat

#11 Post od zokce » Čet Dec 13, 2018 6:27 pm

Evo ti jedan vrlo ocigledan i cesto prisutan primer koji se i te kako jednostavno objasni furijeovim transformacijama: ono grozno pistanje zvucnika kod velikog pojacanja pojacala, koje cesto zovemo `mikrofonija`.
Sta se desava? Usled prevelikog pojacanja ulaznog signala, tranzistori delom rade u zasicenju, i vrhovi sinusoide su odseceni.

Kako ce se to prikazati putem Furijeove transformacije? Tako sto ce signal imati odredjenu amplitudu na osnovnoj frekvenciji (ucestanosti), pa onda odredjenu amplitudu na dvostrukoj frekvenciji (iliti prvi harmonik), pa odredjenu amplitudu na trostrukoj frekvenciji (drugi harmonik), i tako redom. Svaki sledeci harmonik ima odredjenu amplitudu.
Formula bi otprilike bila ovakva (kucam napamet, davno sam to ucio): U=af+b2f+c3f+...+xnf. Ovde slovo f predstavlja osnovnu frekvenciju, brojevi od 1 do n su mnozioci frekvencije (celi brojevi) a slova od a do x su koeficijenti, odnosno amplitude osnovne frekvencije i harmonika. Amplitude pojedinih harmonika mogu da budu i negativne, tj harmonik je u protivfazi. Sve to lepo prikaze analizator spektra, a kad je audio opseg u pitanju nije neophodan neki preterano skup uredjaj.
Kada je u pitanju pomenuto pistanje, obicno je prisutan jedan od prvih nekoliko harmonika. Ovaj efekat sa ili bez odredjenih filtera dosta koristie muzicari, a najvise rok gitaristi Ako ste videli kad pocnu da gaze pedale ispred sebe, to je jedan od tih uredjaja. Isto tako, kod maksimalnog pojacanja, dovoljno je da malo jace udare po vratu gitare, i eto izoblicenja, itd, itd.

Nadam se da je neko uspeo da razume, i da je ponekom bilo cak i zanimljivo.
Evo par slika, kako to u sustini izgleda:
amp12a.gif
Ovo gore je `odsecena` sinusoida.

amp35.gif
Kako izgleda osnovna frekvencija i prvi harmonik.


Slazem se da je Furijeova transformacija bespotrebna za visu skolu. Dovoljno je da se uci Laplasova transformacija kao poseban slucaj Furijeove transformacije, i Laplasov operator kao kljucna pomoc u racunanju prelaznih pojava. No, motiv skolske uprave je verovatno novac, i zbog toga nude i znanje koje mozda i nije neophodno za taj nivo.

Da se nadovezem na neke prethodne postove o skolstvu i edukaciji. U vreme mog studiranja polazilo se od toga da studenti imaju znanje iz matematike iz srednje skole, a tokom studija se teoretski izucavaju oblasti matematike koje svoju primenu nalaze u opisivanju fizikalnih procesa u raznim sferama elektronike. A u pojedinim predmetima se ta teoretska znanja matematike razradjuju pri opisivanju vec pomenutih procesa. Jako je vazno vezbanje, kako teorijsko (resavanje zadataka) tako i prakticno vezbanje. Osnovna svrha skole je da polaznik(ucenik) razume i zapamti sta se desava, kako se to manifestuje, gde moze da pronadje detalje o tome i kako to svoje znanje da primeni u praksi. Tako je bilo, sad vidim da veze sa vezom nema. Vezbe, resavanje zadataka pod vodjstvom nastavnika ili asistenta, su jako vazne za sve ovo, tu se spaja teorija i praksa.
Nemate potrebne dozvole da pogledate prikačene fajlove u ovom postu.
Без старца нема ударца!

MilanKg
Početnik
Postovi: 1
Pridružio se: Sre Jan 23, 2019 3:59 pm

Re: Alat

#12 Post od MilanKg » Uto Feb 12, 2019 5:48 pm

Поштовани другови имам једну недоумицу око куповине половне Велер лемилице .
WTCP 51 на пример , она нема регулатор потенциометар за подешавање температуре , неки други модели имају , какво је ваше мишљење поводом тога ваша искуства дали је то веома неопходно или не и на коју се то специфичност односи у лемљењу у електроници ?
Почетник сам у електроници , купујем постепено бољи алат па би ми ваша мајсторска сугестија добро дошла .

Odgovori

Ko je OnLine

Korisnika u ovom forumu: Nema registrovanih korisnika i 0 gosta